به گزارش منبع؛ خریدهای سوپرمارکتی از تنوع بیشماری برخوردارند. اما اگر هرکدام را در دستهبندی خاصی قرار دهیم خواهیم دید که برخی از این اقلام تحت هر شرایطی همواره در سبد خرید خانوارهای ایرانی قرار میگیرند. بسیاری از افراد فروشنده سوپرمارکت هستند اما اجناسی را عرضه میکنند که فروخته نمیشود و در عوض تقاضای مشتریان برای برخی اجناس بیش از حد پیشبینی آنها است. ازاینرو دچار ضرر و همچنین خواب سرمایه میشوند. اگر قصد دارید از پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت مطلع شوید و بدانید که چه نکاتی باعث فروش بیشتر یک محصول در سوپرمارکت میشود، توصیه میکنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
اغلب مشتریان برای خرید یک یا دو قلم جنس به سوپرمارکت پا میگذارند اما این هنر فروشنده است که باعث میشود مشتری محصولات دیگری هم بردارد و سبد خرید خود را پر کند. در این بخش به 11 روش هوشمندانه برای افزایش فروش در سوپرمارکتها میپردازیم:
بهتر است ورودی فروشگاه خیلی تنگ و باریک نباشد. افراد برای خرید باید احساس راحتی داشته باشند و نباید حس کنند که تحت فشارند. توصیه میکنیم در طراحی در ورودی سوپرمارکت به این مسئله توجه کنید. همچنین اگر فروشگاه و لاینهای مواد غذایی زیاد است بهتر است شخصی را برای راهنمایی مشتریان قرار دهید. معمولا مشتری در ابتدای کار به دنبال محصولاتی است که در لیست خرید خود نوشته است. خوب است کسی باشد که آنها را به بخش مدنظرشان هدایت کند.
توصیه میکنیم در قفسههای ابتدایی محصولات اساسی را قرار ندهید. اجازه دهید مشتری با دیدن محصولات غیرضروری در ذهن خود به آنها فکر کند. بهاینترتیب بدون اینکه حس بدی داشته باشد قبل از رسیدن به محصولات موردنیاز خود سبد خرید را با اقلام خارج از لیست پرکرده است!
مشتری نباید مدتزمان زیادی را صرف یافتن یک محصول کند. بهتر است طبق چیدمانی دست محصولات را کنار هم قرار دهید و در میان اجناس ضروری محصولات غیرضروری را نیز بگنجانید. مشتری باید بتواند با نگاهی گذرا حدس درستی درباره جایگیری محصولات سوپرمارکت بزند.
افرادی که برای خرید از چرخدستی استفاده میکنند تا زمانی که آن را کامل پر نکرده باشند به خرید ادامه خواهند داد. اما اگر احساس کنند چرخدستی دیگر گنجایش محصول جدید را ندارد دست از خرید میکشند. ازاینرو توصیه میکنیم حتما از چرخدستیهای سایز بزرگ در فروشگاه خود استفاده کنید. بهاینترتیب مشتری علاوهبر اقلام موردنیاز سوپرمارکتی، برخی اجناس دیگر را نیز برمیدارد.
در فروشگاه خود بنرهای جذاب، لوگوی فروشگاه، پوستر محصولات و… را روی دیوارها نصب کنید. وقتی مشتری از دیدن چنین پوسترهای زیبایی لذت میبرد میتواند بیشتر در فضای سوپرمارکت بماند و به همین علت بیشتر خرید خواهد کرد.
باتوجهبه تنوع زیاد برندها برای برخی محصولات، خرید از یک برند برای مشتریان ریسک محسوب میشود. مثلا ممکن است برای خرید عسل همواره دچار تردید باشند. در این حالت اگر شما تسترهایی را برای اینگونه محصولات قرار دهید مشتری احساس بهتری پیدا میکند و ترغیب میشود که همواره از شما خرید کند.
یکی از اشتباهات برخی فروشگاهها پخش موسیقی شاد و تند است. این نوع موسیقی ناخودآگاه افراد را به عجله وامیدارد. درحالیکه برای خرید لیست اجناس سوپرمارکتی باید آرامش داشت و هر قفسه را با دقت نگاه کرد. از طرفی اگر موسیقی آرام و بیکلام پخش شود احساس خوبی به مشتری القا میکند. علم روانشناسی میگوید که انسانها اگر از مکانی حس خوب بگیرند ترجیح میدهند زمان حضورشان را بیشتر کنند. بنابراین توصیه میکنیم برای بیشترین فروش در سوپرمارکت، حتما موسیقی بیکلام و ملایم پخش کنید.
هنگام قیمتگذاری میتوانید بهگونهای عمل کنید که مشتری احساس رضایت از خرید خود داشته باشد. مثلا از قیمتگذاری با اعداد رند و بالا خودداری کنید. جنسی که 100 هزار تومان است میتواند 99 هزار تومان فروخته شود. این نوع انتخاب قیمت برای پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت مشتریان را به خرید بیشتر ترغیب میکند.
اگر کسی وارد فروشگاه شود و آن را خالی از مشتری ببیند به این نتیجه میرسد که فروشگاه محصولات خوبی ندارد. اما اگر شما چیدمان ردیف قفسهها را طوری تنظیم کنید که حضور مشتریان دیگر در لحظه ورود به چشم افراد تازهوارد بیاید، احتمال افزایش میزان فروش سوپرمارکت خود را بالا بردهاید. تلاش کنید مشتریان را به یک ترافیک وارد کنید اما حرکتشان متوقف نشود. بهاینترتیب هم متوجه بقیه مشتریان خواهند شد و هم به علت شلوغی زیاد اذیت نمیشوند و لیست اجناس هایپر مارکت خود را تهیه میکنند.
فعالیت در شبکههای اجتماعی تعداد مشتریان سوپرمارکت را افزایش میدهد. شما میتواند در اینستاگرام و واتساپ و تلگرام فعالیت داشته باشید و از این طریق مشتریان خود را از تخفیفات مختلف در ایام خاص سال مطلع کنید. همچنین میتوانید محصولات جدید سوپرمارکت را معرفی کنید و برای بهفروشرفتن این محصولات در ابتدای کار آنها را ارزانتر بفروشید.
شما میتوانید از کد تخفیف سوپرمارکت برای فروش بیشتر محصولات استفاده کنید. مشتری میداند که باید هزینه زیادی برای اجناس سوپرمارکتی بپردازد اما تلاش میکند به غیر از وسایل ضروری به سمت محصولات دیگر نرود. حال اگر محصولات دیگر تخفیف خوبی داشته باشند امکان خرید آنها افزایش زیادی خواهد یافت.
در حال حاضر جت مارکت برای خرید ارزانتر مشتریان کد تخفیف دیجی جت معرفی کرده است و افراد میتوانند با استفاده از این کد لیست اجناس سوپرمارکتی خود را ارزانتر تهیه کنند.
همچنین در صورتی که مشتریان بخواهند به صورت آنلاین از سوپرمارکتها اطراف خود خرید کنند میتوانند برای اقتصادیتر شدن خرید خود از تخفیف اسنپ مارکت استفاده کنند. در حال حاضر اسنپ مارکت برای خریدهای بالای 180 هزار تومان ارسال رایگان ارائه میکند. نوع دیگر تخفیفهای آن به این صورت است که از کل حساب خرید کاربر مبلغ مشخصی را کسر میکند.